Vakantiegeld binnen, hoera! Helaas mag u een flink deel van uw vakantiegeld meteen weer inleveren, want op 26 meivalt de aanslag voor waterschapsbelasting weer op de mat. En die aanslag is hoger dan ooit.
Valt u onder waterschap Noorderzijlvest, dan bent u helemaal de klos. De tarieven van dit waterschap behoren namelijk tot dehoogste van Nederland:
De hoge belastingtarieven hebben verschillende oorzaken.
Uitgaven om veranderend klimaat tegen te gaan. De weers-extremen worden hoger en daarmee ook de kosten. Hier hebben alle waterschappen mee te maken. Daarnaast heeft Noorderzijlvest te maken met vervanging en groot onderhoud aan zuiveringsinstallaties en dijkversterkingen. Voor dit soort projecten worden gigantische bedragen begroot.
Bij de toedeling van de kosten aan de verschillende belastingcategorieën is, naar het oordeel vanBetaalbaar Water, veel te weinig rekening gehouden met de belangen van huurders en woningeigenaren. Per belastingcategorie is gekeken of er aanleiding was om de berekende toedeling te verhogen of te verlagen. Waar voor ingezetenen (huishoudens) Noorderzijlvest alles uit de kast heeft getrokken om de tarieven zo hoog te maken, heeft zij dit bij landbouw achterwege gelaten. In een waterschap waar landbouwgrond 70% van het gebied beslaat, blijft het kostenaandeel van de landbouw onder de 20% (in bijvoorbeeld ook landbouwrijk Friesland is dat 21 procent). Dat is ons inziens uit balans, gezien de vele werkzaamheden die het waterschap voor de landbouw verricht. Daarbij heeft Noorderzijlvest deze sector een cadeautje gegeven door de afgelopen jaren een andere, voor de landbouw voordelige, berekeningsmethodiek te hanteren. De korting die de landbouw daardoor kreeg en nu weer krijgt moeten door de andere categorieën worden opgebracht. En dat zijn met name huurders en woningeigenaren. Deze subsidiëren daarmee de landbouwsector.
Noorderzijlvest kent het woord ‘bezuinigen’ niet. De begroting en het aantal personeelsleden stijgt van jaar tot jaar alsof het zelfrijzend bakmeelbetreft. Daarnaast zijn er zaken zijn die geen kerntaken betreffen (zoals het bezoeken van verre buitenlanden) en het beheren van objecten met cultuurhistorische waarden die ook door anderen beheerd zouden kunnen worden. Plaatje: Begraafplaats Menkeweer, eigendom van Noorderzijlvest. Hier ligt een oud-dijkgraaf begraven.
Ook wordt er geld uitgegeven aan het vieren van de gereedkoming van grote projecten. Zoals het organiseren van een publieksevent op 27 juni, ter ere van de oplevering van drie grote en dure projecten. Terecht dat dit gebeurt, maar dit lijkt niet sober te kunnen: er wordt voor die dag 150.000 Euro begroot. Wij hebben hier schriftelijke vragen over gesteld.
Op nog geen 30 kilometer afstand van het hoofdkantoor van Noorderzijlvest staat nóg een hoofdkantoor van een waterschap: Hunze en AA’s. Met ook een dijkgraaf, directeur, een bestuur, een afdeling personeelszaken, ICT, etc. Deze twee waterschappen behoren tot de kleinsten van Nederland en de werkzaamheden en taken zijn vrijwel gelijk. Samenvoegen biedt voordelen als kostenbesparing, meer macht ten opzichte van andere partijen en meer aantrekkingskracht voor het personeel. Maar zelfs een onderzoek naar de voor- en nadelen (die er uiteraard ook kunnen zijn) van verdergaande organisatorische samenwerking wordt door beide waterschappen uit de weg gegaan. Het hoeft immers niet: het gewenste geld kan toch wel bij de belastingbetaler worden geïnd. Overheden moeten wat ons betreft meer vanuit het algemeen belang redeneren. De betreffende waterschappen vinden het echter wel best. Wij vinden dat als waterschappen het laten afweten provincies hier hun verantwoording moeten pakken. Zij laten het er tot dusverre bij zitten.
Goed waterbeheer is noodzakelijk, maar Betaalbaar Water vindt dat dit soberder moet kunnen en de lasten eerlijker verdeeld moeten worden.